fredag 21. november 2008

USABILITY

Usability , eller brukskvalitet, som er det norske uttrykket, er veldig viktig å tenke på når man oppretter et nytt nettsted. I hvert fall hvis man ønsker å nå fram til flest mulig potensielle brukere.
Brukskvalitet, eller brukervennlighet, som jeg foretrekker å kalle det, går ut på å gjøre det enklest mulig for nettbrukeren, både og finne fram til, og til deretter å navigere inne på nettstedet. Og det er flere ting man kan gjøre for å oppnå akkurat det.
Her følger noen viktige punkt som jeg mener vil føre til at ditt nettsted vil få en god og akseptabel brukervennlighet. Har satt opp punktene i en prioritert rekkefølge etter hva jeg mener er viktigst:
1. Gjøre det enklest mulig for brukeren å finne fram til ditt nettsted, ved f.eks. å bruke gode søkemotorer og søkeord.
2. Gjøre det enkelt og oversiktlig å finne fram inne på selve nettstedet.
3. Ta hensyn til at brukerne har forskjellig maskinvare, ved å tilrettelegge for flest mulig variasjoner. Eks. kan være å tilpasse nettstedet ditt slik at det kan brukes på flere plattformer, eller at forskjellige skjermstørrelser ikke er til noen hindring.
4. Passe på at alle skal ha lik mulighet til å bruke siden, uavhengig av språk, funksjonsevne o.l.
5. Sist, men ikke minst også viktig å tenke på, er at designet på siden bør appellere til folk flest. Det bør ikke være ubehagelig eller avstøtende å være inne å navigere på nettstedet.
Hvis du nå har tatt dette med brukervennlighet alvorlig, og mener du har utført disse punktene, men sitter nå og lurer på om du har oppnådd noe, kan det være lurt å kjøre en enkel brukertest. Start gjerne med å gjennomføre en slik test også før du gjennomfører tiltakene ovenfor. Sammenlign testresultatene du oppnår før og etter. Jeg kan garantere at du vil se at det var vel verdt sin innsats å ta dette seriøst, og være glad for at du i hvert fall valgte og prioriterte usability.
LYKKE TIL!

1 kommentar:

Unknown sa...

Du må prøve å gå tilbake til Morville modellen for å få bedre tak i begrepene.
Når det gjelder de punktene, du setter opp kan man si at punkt 1 og 2 handler om findability, punkt 3 og 4 handler om accessibility/tilgjengelighet og disirability/attraktivitet.

Dermed får du ikke sagt så mye om usability, som handler om at nettstedet må være mulig å betjene på en enkel og intuitiv måte.
Du kan se nærmere på de to definisjonene, vi tok for oss i forelesningen - og de 5 målene for usability: Learnability, efficiency, memorability, errors og satisfaction.